• Over VNO-NCW Co-creatie
Logo CoCreatieLogo CoCreatieLogo CoCreatieLogo CoCreatie
  • Home
  • Werkwijze
  • Programma’s
  • Co-creaties
  • Gezocht
  • Contact
✕

Onderwerp

Nul-emissie vrachttransport.

Urgentie een impact

De overslag van containers bij Inland Terminal Veghel is de laatste jaren sterk gestegen. Hoewel de uitstoot per voertuig zakt is de totale uitstoot van CO2 in de transportsector afgelopen decennia gestegen. Verduurzaming van vrachtvervoer draagt bij aan vermindering van de CO2-uitstoot en het verbeteren van de luchtkwaliteit.

Barrieres en obstakels

Er is meer kennis en informatie nodig voor een goede afweging tussen verschillende alternatieven en de consequenties van technische oplossingen.

  • Functionele en technische eisen. Specifieke vracht stelt eisen aan de truck. Zo is bij koelvriestransport van belang dat ook de koelmotor duurzaam wordt aangedreven. Dit kan consequenties hebben voor de actieradius.
  • Kosten.
    > Op dit moment zijn emissievrije trucs duurder dan dieseltrucs. Electrische trucs zijn circa twee keer zo duur en waterstoftrucs circa drie keer zo duur.
    > Daar staan ook besparingen tegenover wat betreft de kosten van brandstof, onderhoud, levensduur.
  • Infrastructuur. Naast de trucs zijn ook investeringen nodig in de laadstructuur voor een elektrisch laadstation of waterstoftankstation.
  • Businessmodel. De consequenties voor de beprijzing van het vrachtvervoer en de bereidheid van afnemers om hogere prijzen te betalen voor schoner en stiller vrachtvervoer.

Eerste indruk van de kansrijkheid

  • De technologische oplossingen zijn voor handen. Met name elektrisch rijden is behoorlijk in opkomst en deze techniek is al ver doorontwikkeld. De actieradius van elektrische trucks is voldoende voor korte afstanden. De prijs van batterijen daalt snel.
  • Ook met waterstoftrucks zijn inmiddels praktijkervaringen. Zo rijdt in Noord-Brabant een truck van VDL rond die wordt aangedreven door een brandstofcel. Deze trucks zijn beter geschikt voor de zware transportsector.
  • Marktpartijen richten zich steeds meer op de ontwikkeling van duurzaam vrachttransport zoals door het consortium Hyundai/ H2 Energy en Toyota.
  • Er zijn subsidiemogelijkheden voor nul-emissievrachtauto’s.

Zijn er initiatiefnemers in beeld

Inland Terminal Veghel: Rob Bogman neemt contact op met Michel van Dijk.

Gerelateerd

18 juni 2020

Laag rendement warmtenet


Lees verder
18 juni 2020

Ontwikkelen van een biomassacentrale


Lees verder

Sitemap

  • Home
  • Werkwijze
  • Programma’s
  • Co-creaties
  • Gezocht
  • Over VNO-NCW Co-creatie
  • Contact

Contactgegevens:

info@samenmeerrealiseren.nl
013 – 2050000 | 06 59 98 33 28

VNO-NCW Brabant Zeeland
Reitseplein 1
5037 AA TILBURG

© 2021 Co-creatie | powered by VNO-NCW Brabant Zeeland
    • Over VNO-NCW Co-creatie
    Cleantalk Pixel